22 Haziran 2017 Perşembe

Yaşar Kemal kitabı üzerine...

Edebiyatımızın ulu çınarı, büyük usta Yaşar Kemal'in aramızdan ayrılmasının hemen ardından pek çok kişi anılarını anlatmaya başladı. Birçok kişinin büyük ustayla anısı vardı, hemde her türlü. Kimisi siyasetten, kimisi gençliğinden, kimileri de edebiyattan. 

Benim hemşerimdi kendisi, komşu köy Hemite'dendi, üstelik benim köyümde, yani Osmaniye'nin merkeze bağlı Bahçe köyünde vekil öğretmenliği yapmıştı büyük usta. Bizim köyde anıları çoktu, kendisinin anlattıklarını yazılanlardan biliyorum, birebir görüşmüş kişilerden de dinlemiştim bazı anılarını. 

Çocukluğundan, gençliğinden. Ağıtlardan ilk etkilenmesi yine bizim oralardan, yine bizim oraların âşıkları Murtaza Küncü, Güdümen Ahmet'i hayatı boyunca hiç unutmadı. Her fırsatta bu kişileri dillendirdi.

Benim aile büyüklerimlede anıları vardı ustanın, kimilerini eserlerine konu etti. Ustanın ölüm haberinin ardından hakkında konuşulan ve yazılan herşeyi dinledim hemen hemen, elbette benimde bildiklerim vardı. Biyografisini yazmaya karar verdim. Adana'da, Yaşar Kemal'e hayranlığıyla bildiğim isimlerin başında gelen Çukurova Belediye başkanı Soner Çetin'le konuştum önce. 'Yaşar Kemal' kitabını yazacağımı anlattım. Lafım biter bitmez her türlü destek olacağı söyledi Soner başkan. 

Üyesi olduğum Çukurova Gazeteciler Cemiyeti başkanı Cafer Esendemir'le de biraraya gelip kitabı konuştuk, "nasıl bir şey olmalı?" İhlas Haber Ajansı Adana Bölge Müdürü Adnan Kulak'a da anlattım 'Yaşar Kemal' biyografi projesini, sağ olsun bazı düşüncelerini benimle paylaştı. Değerli gazeteci arkadaşlarımdan bazıları kitaba konu oldu, büyük ustayla anısı olanların anlatımlarına da yer verdim. -isimleri sürpriz olsun, kitabı okuyunca görebilirsiniz- Yaşar Kemal, Çukurova'yı anlatmıştı dünyaya; istedim ki bu topraklardan bir çok insanın katkısı olsun biyografiye. 

Gazeteci Ufuk Tekin'i de ihmal etmedim elbette, çok hareretli şekilde sohbetimiz oldu, öğütlerde bulundu. Yine meslekteki büyüklerimden; Bilal Tipi, Çetin Yiğenoğlu, Süleyman Canbolat, Abdurrahim Haklıkul, Abdulkadir Kaçar, Nuri Olgun, Şahin Özer, Mustafa Ersoy, Yusuf Ziya Yılmaz, Ceyhan Gazeteciler Cemiyeti başkanı Şahin Özer'e de kitap hakkındaki fikirlerini sordum. -ismini saymayı unuttuğum varsa, beni afetsinler- 
Yaşar Kemal, aynı zamanda folklor, yani halk bilimi uzmanıydı.

Kitapta, folklor derleyicileri, araştırmacıları da elbette olmalıydı. Teşekkürler; Kadir Keçebaş, Mehmet Erkoçak, Osman Işık, Osman Nuri Poyrazoğlu. Araştırmacı - Tarihçi Cezmi Yurtsever'i de unutmuyorum, farklı bakış açısından değerlendirmeleri oldu. Ankara'daki arkadaşlarımdan; Adanalı gazeteci-yazar Fatih Bayhan ile Karamanlı araştırmacı - yazar Yrd. Doç Dr. Ali Güler'inde rehberliğini unutmamak mümkün mü?

Karahan Kitabevi'nin yayın editörü Seyfi Karahan'la kitabın kapağının nasıl olması gerektiğini uzun uzun konuştuk, fakat bir sonuca varamadık. Ceyhan'da yaşayan, değerli arkadaşlarım arasında yer alan eğitimci - ressam Özlem Ellialtı dan yardım istedim. Büyük bir özveriyle çizdiği, ustanın yağlı boya portre çalışması kapak oldu. 

Çok teşekkürler Özlem... İstanbul'da yaşayan, yönetmen ve akademisyen arkadaşım Mehmet Ali Nalbant ile de görüşmelerim oldu. Katkısı olsun istedi 'Yaşar Kemal' kitabına, ve 25 saniyelik harika bir tanıtım filmi gerçekleştirdi. Mehmet Ali Nalbant'ın bu katkısına ne desem azdır, sağolasın dost. 

Fatih Bayhan ile Mehmet Ali Nalbant benim Yüreğir'den çocukluk arkadaşımdır. Ortaokuldan ingilizce öğretmenim, şu an Antalya'da yaşayan, aslen Adanalı olan Nursel Keleş hocam, sizede teşekkür ediyorum, yol gösterici oldunuz. Katkısı olan diğer önemli isimlerden bazıları Osmaniye'den; Mehmet Poyrazoğlu ile Türker Fikri Poyraz ve Hemite köyünün muhtarı Hüsnü Cömert.

Tarihi olayların ışığında ve bilinmeyen gerçekleri de anlatan 'Yaşar Kemal' kitabı benim olmaktan çıkmıştı, kollektif bir yapıya dönüşmüştü. En çokta buna sevindim... Gerçeği söylemek gerekirse, kitabın yazımı bile ayrı bir kitap konusu olur....
(20 Nisan 2015)

Hiç yorum yok: